onsdag 5 augusti 2009

Våran häst Lennart


Våran fina häst Lennart, eller Hutch van de peelhove kom till oss nu i Juni. Han är en D-ponny på 148 cm & han får inte växa mer för då blir han av häststorlek. Han är född i holland, en holländsk import, connemarakorsning. Född år 2003, alltså endast 6 år gammal. Han är grundutbildad men inget mer. Någon läromästare är han alltså inte, men han har ett underbart temperament & älskar då man pysslar med honom vilket är en egenskap som jag värderar högt, faktiskt högre än en hög utbildningsnivå. Han är väldigt fin att rida, hittar inte på några bus som man kan tänka sig att en yngre häst gör. Han är lugn & fin utan att vara lat, ja sitter någon yngre ryttare på ryggen, då kan han faktiskt vara lite lat. Mjuk & fin i munnen & lyssnar väldigt bra på vikt & skänklar tycker jag. Jag var egentligen ute efter en stor B-ponny eller C-ponny men Lennart fanns ju på ridskolan & var till salu. Eftersom min äldsta dotter är stor för sin ålder över 140 cm lång så blir han ändå inte stor för henne. Även jag kan rida honom vilket är bra eftersom min dotter än så länge inte kan rida en häst i form. Det känns bra att han fanns så nära, jag vet ju nu mycket av hans historia, köper man en häst långt bort har man ju egentligen inga garantier på att det säljaren berättar är hela sanningen. Lennart har alltså gått som ridskolehäst i 2 år & då även med barnen. Han har dock en skadehistoria bakom sig med inflammation i knä & kotor & det var därför han såldes. Min personliga teori är att han ej fått bygga upp sig på rätt sätt. Han var ju faktiskt bara 4 år då han kom till ridskolan & då ej utbildad. Att sedan börja ett liv direkt som ridskolehäst det tror jag inte är bra. Tiden får utvisa hur det går. Jag var inte ute efter en tävlingshäst, min dotter siktar ju dock på det, hoppning förstås, men det är några år bort än, fast hon tror ju att hon kan allt redan.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar